Ik leer in een goede sfeer!
Start van de dag
De bel gaat ’s morgens om 08.25 uur. De kinderen mogen dan binnenkomen. Om 08.30 uur gaat er nog een bel. Dan beginnen de lessen en is iedereen in de klas.
De leerkracht begroet de kinderen bij de ingang van het lokaal. De kinderen van groep 1 en 2 worden door de leerkracht op het kleuterplein, De Oase, welkom geheten. Als alle kinderen van groep 1/2 op school zijn, gaan ze samen naar binnen.
In alle groepen checken de kinderen in. Ze geven dan aan d.m.v. een magneetje hoe ze zich op dat moment voelen. Zo weten we hoe een kind op school komt en kunnen we daar op inspelen als dat nodig is. Daarna begint de schooldag. In de ochtend besteden we aandacht aan taal, lezen, rekenen en spelling. Bij groep 1 en 2 wordt er geleerd over hun thema. Daarbij richten we ons op de cognitieve, sociale en motorische ontwikkeling.
Samen werken
Net als iedere andere school willen wij kinderen een veilige plek bieden waar ze zich thuis kunnen voelen en waar ze allerlei vaardigheden kunnen ontwikkelen. Dat is al met al een hele uitdaging! Hoe pakken wij dat aan op de Kluinveenschool? We hebben veel verschillende manieren op school om ons doel te halen: we vinden samenwerking tussen ouders, kinderen en leerkrachten erg belangrijk. Daarom is er regelmatig contact tussen ouders en leerkrachten en tussen leerlingen en leerkrachten. In de bovenbouw mogen de kinderen aanwezig zijn bij tien-minutengesprekken.
Samenwerking moeten kinderen leren. Daarom geven we bewust veel samenwerkingsopdrachten. Die mogen ze soms ook in de hal uitvoeren.
Werkwijze
We kiezen bewust voor korte, klassikale instructies waar de hele groep aan meedoet. Zo kunnen kinderen samen leren en ook van elkaar leren. Na de korte instructie gaan kinderen zoveel mogelijk op hun eigen niveau aan het werk. Het ene kind werkt aan de taken terwijl het andere kind nog wat extra uitleg krijgt.
We proberen het leren voor de kinderen zichtbaar te maken. In de klassen hangen lesdoelen voor bijvoorbeeld IPC, rekenen en/of spelling. Daarnaast voeren we individuele kindgesprekken met kinderen waarin zij samen met de leerkracht bespreken wat hun eigen leerdoelen zijn. De kinderen in groep 5 t/m 8 maken gebruik van Klasseplan, hun weektaak, waarop ze precies kunnen zien welke taken ze moeten maken.
Persoonsvorming
Een kind ontwikkelt zich uiteraard ook als persoon. Op school geven we daar ook aandacht aan. Tijdens IPC bieden we persoonlijke vaardigheidsdoelen aan, die een kind helpen na te denken over zijn of haar manier van leren, maar ook over het samenwerken en samenleven met anderen. Daarnaast bieden we de doelen van Rots en Water aan. Bij Rots en Water leert een kind hoe het voor zichzelf op kan komen (Rots) en hoe je omgaat met anderen (Water). De persoonlijke vaardigheidsdoelen en de doelen van Rots en Water hebben we samengevoegd, zodat het overzichtelijk blijft waar we aan werken. Per maand stellen we steeds één persoonlijk vaardigheidsdoel centraal, waar ook een Rotsdoel en een Waterdoel aan is gekoppeld.
Digitaal
De kinderen van groep 4 t/m 8 werken tijdens de rekenlessen en spellinglessen op een laptop. Voor alle kinderen is er een laptop aanwezig op school. We hebben hier bewust voor gekozen omdat we voor ons IPC-onderwijs vaak gebruik maken van de computers om zelf dingen op te zoeken. Verder biedt de digitalisering ons mogelijkheden om kinderen nog beter te volgen in hun onderwijsontwikkeling. We zorgen wel dat de laptops worden gebruikt om mee te werken. Daarnaast werken de kinderen nog veel op papier. Dit doen we bewust omdat:
– schrijven ervoor zorgt dat sommige zaken beter blijven ‘hangen’.
– we willen dat kinderen een goed leesbaar handschrift ontwikkelen.
– kinderen tijdens rekenonderwijs zaken moeten leren uitrekenen op uitrekenpapier.
– we de laptops inzetten als een middel en niet als een doel.
Ruimte
Tijdens de pauze is er voor de kinderen veel ruimte om te spelen. Ze mogen kiezen of ze op het schoolplein willen spelen of op ons natuurlijk speelveldje “het Timmermanveld”. Kinderen kunnen hockeyen, klimmen en klauteren, voetballen, schommelen en eigen spelletjes spelen. De kinderen van groep 1/2 hebben een eigen schoolplein waar ze buiten kunnen spelen.
Elk kind een eigen talent
We maken bewust tijd voor creatieve vakken zoals tekenen, muziek, drama en kunst. Kinderen leren zo ook op een andere manier en we willen kinderen graag zoveel mogelijk kennis laten maken met verschillende vaardigheden. Daarom krijgen de kinderen naast de creatieve vakken bij ons op school in kleine groepjes ook kookles, techniekles en handvaardigheid.
Voor uitgebreide informatie verwijzen we naar de schoolgids